Saturday, January 24, 2009

Kelebihan otak manusia

Cuba baca artikel di bawah. hanya 55 dari 100 orang sahaja yang membpunyai kelebihan membaca artikel ini

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg.. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae.
The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs eamil yuor coemmt to zsyahrin@yahoo.com

Friday, January 23, 2009

Bagaimana ingin membuat follow up yang baik

Salam
Berjumpa kita lagi di alam cyber ini

Terdapat beberapa cara untuk kita membuat follow up yang baik

1. Respon pada kehendak prospek kita

Contoh jika dia memerlukan penerangan atau ilustrasi yang tepat kita perlu respon dan memberi komitmen secara cepat lagi pantas

2. Hubungi selepas 2 hari

Jika prospek meminta kita untuk menghubungi kembali bagi mereka tempoh antara 2 hingga 3 hari untuk bertanyakan keputusan. Boleh menghantar sms sebagai peringatan

3.Email prospek kita

Hantar maklumat bekenaan dengan produk yang ditawarkan kepada prospek melalui email. atau mungkin artikel yang dapat membantu.

4. Jangan asyik menghubungi prospek

Ini akan menyebakan prospek akan merasakan ada unsur paksaan

5. Hanya 5 percubaan sahaja

Jika kita sudah menghubungi prospek sehingga 5 kali tidak perlu hubungi lagi. Ini mungkn menhunjukkan yang dia tidak berminat. tetapi jangan buang prospek ini. hubungi lagi di laian masa. Mungkin beberapa bulan akan datang.


itu sahaja yang dapat di nyakan. Mungkin saya akan cuba mencari bahan-bahan lain di masa kan datang.

Tuesday, January 20, 2009

Sebab Hati Tidak Bahagia

9 sebab hati tidak bahagia-

a) Pemarah Paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang.

b) Pendendam Tersembunyi ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

c) Hasad dengki Amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

d) Bakhil Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui makhluk.


e) Tamak Orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut, walau berapa banyak yang diminum tetap tidak habis juga (lagipun orang tamak selalu rugi). Ingat! Yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin ada hak orang lain di situ). Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.


f) Tidak sabar Andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar.

g) Ego Ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. Pasal semua orang ada egonya sendiri, cuma tinggi atau rendah tahap keegoan tersebut.

h) Riak Terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon-lakon di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. Allah marah kalau kita riak, takabbur dengan apar yang kita ada.

i) Cinta Dunia Tidak dapat menderita, dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah, tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu (bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yang soleh atau solehah).

Cinta dunia merupakan 'neraka dunia' kerana dunia itu 'panas' akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.


Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dan lain lainnya, tetapi ialah MAZMUMMAH. Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak bahagia. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. Sama-samalah kita sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain, andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya.

Wallahualam bissawab.

artikel dari email kawan-kawan

Cara untuk menetapkan matlamat anda

1. Cari secara jujur apa yang menjadi keinginan dalam hidup anda beberapa tahun ke depan, jangan malu untuk mengakuinya jika itu memangkeinginan anda, kerana tidak ada yang salah dalam hal ini. Tidak peduli seberapa hebat, terkenal dan tidak hebat, tidak terkenal tujuananda, yang penting itu merupakan tujuan dan keinginan dari dalam hati anda.

2. Jika anda sudah mempunyai keinginan maka kumpulkan informasi dan faktor-faktor apa saja yang bisa membuat anda sampai pada tujuan tersebut.

3. Lakukan cara-cara /pekerjaan yang jika dilakukan terus menerus akan membawa anda kepada keinginan hidup yang anda impikan.

4. Jika memang benar cara yang anda lakukan saat ini akan mendekatkan anda kepada tujuan, maka perbaiki cara kerja anda, tingkatkankemampuan anda dan jangan lupa tambah kecepatan kerja anda agar menghasilkan yang lebih baik dan lebih cepat dari sebelumnya.

5. Jika hal ini anda lakukan terus menerus tanpa lelah dan bosan , maka tujuan hidup anda sudah terlihat, tinggal anda menambah kecepatannya agar cepat sampai di sana. *Selamat berusaha mempertingkatkan kualiti diri (amanah Allah atas setiap ciptaanNYA)*


artikel dari email kawan-kawan

Monday, January 19, 2009

Prospek di sekelilingkita

Salam

Masalah mencari prospek merupakan masalah yang seringkali di perbincangkan di kalanngan para wakil. Mereka cuba untuk mencari prospek yang terbaik.
Sedar tak kita bahawa kita sebenarnya di kelilingi oleh prospek. cuma antara kita hendak menegur atau tidak untuk memperkenalkan diri kita sebagai wakil takaful ?
Oleh itu setiap wakil kena memiliki semangat yang kuat. buang segala ketakutan untuk menegur orang.

fikirkan ?

Wednesday, January 7, 2009

TIPS untuk menjawab soalan ketika pembetangan

Apabila membuat sesuatu pembentangan ucapan, masalah anda yang paling besar mungkin dalam menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh para hadirin selepas itu.

Ini kerana untuk ucapan anda,anda boleh menyediakan teks ucapan yang terperinci beserta dengan slaid-slaid yang menarik untuk hadirin. Anda boleh mengawal pembentangan anda itu.

Bagaimanapun anda mungkin akan menghadapi masalah bila anda mula memberi peluang kepada hadirin untuk bertanyakan sebarang soalan.Anda juga perlu ingat yang
besar kemungkinan Sesetengah hadirin yang datang mendengar pembentangan anda mempunyai pengetahuan yang sama atau lebih dari anda berkenaan topik tangan anda
itu.

Berikut ada beberapa tips yang anda boleh amalkan bila
menjawab soalan dari hadirin anda:-

1. Jangan melangkah ke belakang bila soalan dikemukan.Ini mungkin dianggap sebagi satu langkah bertahan atau menunjukkan anda gugup.

2. Jangan naikkan kekuatan dan nada suara anda

3. Jangan keraskan badan anda bila mendapat soalan dan kemudian baru nampak tenang setelah anda rasa yakin yang anda boleh menjawab soalan yang dikemukakan.


Situasi yang mungkin boleh membuat anda jadi panic ialah bila mendapat soalan yang anda tak dapat nak jawab. Biasanya bila dapat soalan yang sukar dijawab
orang akan jawab

That is a good question.

Ini mungkin boleh memberi anda masa untuk berfikir untuk mencari jawapan yang sesuai tapi ini mungkin akan dikaitkan dengan ahli politik yang menjawab sedemikian tapi terus menyambung balik ucapan mereka tanpa menjawab soalan yang telah diberikan

Lebih baik dari anda melengah-lengah kan jawapan, anda mendapatkan kepastian dari penanya soalan itu dengan bertanya balik soalan-soalan seperti berikut:

1. I am sorry, I did not quite follow your question just now, could you repeat it please?

Maafkan saya,saya tak berapa nak ikut/faham soalan anda tadi.Boleh saudara ulang balik soalan saudara tadi?



2. Sorry, I did not quite get you on our question just now, could you repeat that please?
Maaf,saya tak berapa tangkap soalan saudara tadi,boleh tolong ulangkan?

Jika anda benar-benar tidak tahu jawapan kepada soalan yang diberi anda hendaklah berterus terang sahaja. Anda boleh memberitahu penanya yang anda akan mencari jawapan untuk soalan itu dan akan memberikannya pada masa lain. Anda boleh memberitahu penanya seperti berikut:

1. I am not sure of the correct answer for your question, can I get back to you later?
Saya tak berapa pasti jawapan yang tepat untuk soalan anda itu, boleh saya hubungi anda semula selepas ini?

Pastikan anda dapatkan nombor telefon atau alamat email dan berhubung dengan beliau semula untuk memberi jawapan atau penjelasan.

Jika jawapan kepada soalan itu agak sensitif atau boleh membawa kepada pendedahan kepada maklumat sensitifatau rahsia maka anda boleh menjawab seperti berikut:

1. I am afraid I could not comment on your question at the moment..
Saya rasa saya tidah boleh memberi sebarang komen untuk soalan anda itu buat masa ini.

Jika ada hadirin yang bertanya soalan yang telah anda terangkan sebelum ini janganlah pulak anda jawab seperti berikut:

1. I have already covered that just now!
Saya dah pun terangkan sebentar tadi!

2. I think you are not paying attention as I have touched on that a few minutes ago.
Saya rasa anda tidak memberi perhatian penuh semasa kerana saya sudah pun menyentuh tentang itu beberapa minit yang lepas.

Sebaliknya jawapan anda hendaklah lebih berdiplomasi:

1. I have mentioned it earlier in my presentation. , and sorry I did not make it clear.
Saya ada sentuh tentang perkara itu dalam pembentangan saya,maaf kalau saya tidak menerangkannya dengan jelas.

Salah satu masalah yang akan dihadapi oleh anda dalam membuat pembentangan ialah berhadapan dengan individu yang tidak berhenti bertanya atau mempunyai agenda sendiri dalam bertanya terlalu banyak soalan.

Hubungan mata adalah satu teknik yang penting. Bila anda sudah manjawab soalan seseorang pastikan anda melihat bahagian lain dalam bilik tersebut. Jika anda terus melihat penanya itu ianya akan menggalakkan beliau bertanya lagi.Anda boleh juga mengutarakan soalan sebegini kepada hadirin lain:

1. How about the rest of you? Don’t you have any question to asked?
Bagaimana dengan yang lain-lain? Ada soalan yang ingin ditanya?

Akhir sekali anda kena tegas dalam pembentangan ada. Jika anda sudah nyatkan dari awal yang anda cuma sediakan 20 minit untuk sessi soal jawab maka anda hendaklah ikut betul-betul masa yang diberi. Jika masih ada hadirin yang masih mahi bertanya maka anda boleh memberitahu mereka yang anda akan cuba jawab soalan mereka selepas itu dengan memberitahu:

1. The answer to your question is quite complex. Can we discuss about it after this? Well, we’ve come to the end of our question and answer session, so thank you for your attention.

Jawapan kepada soalan anda itu agak rumit.Boleh tak kita bincangkan selepas ini?
Kita sudah sampai ke penghujung dalam sessi soal jawab kita.terima kasih kepada semua diatas perhatian anda.


dari email rakan-rakan

Friday, January 2, 2009

Sebab-sebab Pelanggan tidak setia

Sebab-Sebab Pelanggan Tidak Setia

=>3% berpindah

=> 5% mempunyai hubungan dengan syarikat lain

=> 9% meninggalkan atas sebab kompetitif=>

=>14% tidak berpuashati dengan produk @ perkhidmatan

=> 68% layanan yang tidak berbeza oleh pemilik, pengurus atau sebahagian pekerja kepada pelanggan

=> 1% mati

* Hanya 4% pelanggan yang tidak berpuashati akan komplen dan mereka akan memberitahu 8 hingga 10 orang lain tentang ketidakpuasan hati.*

Kajian American Express di Australia

=> 73% pelanggan komplen tentang masalah mereka paling serius

=> 27% tidak komplen

= 52% fikir komplen tidak mendatangkan hasil,

=>38% fikir tidak berbaloi menghabiskan masa,

=>10% tidak tahu di mana & bagaimana hendak komplen.

artikel dari mail rakan rakan

Saya boring bang dengan leader saya ?

" Saya boring bang dengan leader saya, tak boleh harap. Kalau buat kepas pun benda yang sama dia ajar. Lepas tu suruh ikut cara dia. "
Mungkin sahabat pernah dengar dengan kata-kata tu. Baru-baru ini saya bersembang dengan seorang agent. Menceritakan masalah dia kepada saya yang agensy tidak membantu dalam menjalankan perniagaan sebagai wakil takaful.

Saya pun terfikir. Adalah salah leader ? atau salah wakil itu tersendiri.

Kesimpulan saya ialah wakil kena bergerak sendiri. Boleh berdikari tanpa bantuan dari agensi. Ini boleh dilakukan dengan beberpa perkara.

1. Perancangan yang teliti dari segi masa untuk kita korbankan untuk bertakaful

2. MESTI ada ramai senarai prospek untuk memudahkan kerja. Banyak nama prospek....banyak temujanji...banyak closed case.

3. MESti tetap hadirkan diri ke kelas yang dianjurkan oleh agensi agar dapat mengathui maklumat terkini.

4. Mesti bergaul dengan wakil-wakil dari agensi lain agar dapat bertukar-tukar idea untuk menambah motivasi diri.

5. Belajar untuk menjadi self motivated. cari ilmu ini melalui buku-buku di pasaran


ada banyak lagi sebenarnya. Oleh itu terpulang lah kepada setiap wakil. Cipta aktiviti untuk diri sendiri.

Semoga berjaya