Friday, January 2, 2009

Saya boring bang dengan leader saya ?

" Saya boring bang dengan leader saya, tak boleh harap. Kalau buat kepas pun benda yang sama dia ajar. Lepas tu suruh ikut cara dia. "
Mungkin sahabat pernah dengar dengan kata-kata tu. Baru-baru ini saya bersembang dengan seorang agent. Menceritakan masalah dia kepada saya yang agensy tidak membantu dalam menjalankan perniagaan sebagai wakil takaful.

Saya pun terfikir. Adalah salah leader ? atau salah wakil itu tersendiri.

Kesimpulan saya ialah wakil kena bergerak sendiri. Boleh berdikari tanpa bantuan dari agensi. Ini boleh dilakukan dengan beberpa perkara.

1. Perancangan yang teliti dari segi masa untuk kita korbankan untuk bertakaful

2. MESTI ada ramai senarai prospek untuk memudahkan kerja. Banyak nama prospek....banyak temujanji...banyak closed case.

3. MESti tetap hadirkan diri ke kelas yang dianjurkan oleh agensi agar dapat mengathui maklumat terkini.

4. Mesti bergaul dengan wakil-wakil dari agensi lain agar dapat bertukar-tukar idea untuk menambah motivasi diri.

5. Belajar untuk menjadi self motivated. cari ilmu ini melalui buku-buku di pasaran


ada banyak lagi sebenarnya. Oleh itu terpulang lah kepada setiap wakil. Cipta aktiviti untuk diri sendiri.

Semoga berjaya

No comments: