Sunday, December 14, 2008

Bang Produk saya bagus tapi.....

Salam kepada semua wakil yang hebat.

tinggal 15 hari lagi untuk kita menyambut 2009. Tapi dimanakah kedudukan anda ketika ini ?

Baru-baru ini saya ke Karnival Selangor Ria yang diadakan di Stadium Shah Alam. Ada sahabat yang membuka kaunter di sana. Saya pun menegur salah seorang wakil di sana. kesian sebab buka kaunter tapi duduk dikerusi macam kaunter bank pulaks. Saya suka melihat cara persembahan produk dari wakil yang lain. dengan cara ini kita akan mempelajari skil yang mungkin dapat membantu meningkatkan skil peribadi kita

Bila sampai ke peringkat keuntungan mudharabah dalam flyers menunjukkan antara 7 - 9 %. Soalan saya kepada wakil tersebut. Tahun lepas berapa kadar keuntungan yang diperolehi ? Makan jawapannya adalah lebih rendah dari yang ditunjukkan. Alamak....saya terus terpotong stim. Dalam hati saya kenapa tunjuk sesuatu yang agak mustahil. apa masalahnya jika kita menunjukkan perkara yang sebenar jika syarikat hanya membayar antara 5 hingga 7 %.

Ini adalah kesilapan yang seringkali dilakukan oleh wakil diman cuba untuk meyakinkan prospek dengan meletakkan peratusan yang tinggi sedangkan pada hakikatnya tidak.

Perlu diingatkan bahawa pelan takaful ataupun insuran bukanlah satu instrument simpanan yang baik. Kerana konsep asalnya adalah untuk perlindungan sahaja. Oleh itu jika sahabat ingin memainkan isu simpanan sebagai daya penarik terhadap prospek anda pastikan data yang digunakan betul agar anda tidak direbus oleh prospek anda dan akhirny malu sendiri.

Oleh itu pastikan Fakta yang digunakan benar.

selamat berjuang sahabatku

No comments: